houellebecq_1

Ludzko nieludzcy – proza Alberta Camusa i Michela Houellebecqa, esej Anny Fiałkowskiej

I. Zatrzaśnij ostatnie drzwi Bohater Prostej historii Davida Lyncha zapytany o to, co jest najgorsze w byciu starym odpowiada, że jest to pamięć o tym, że kiedyś było się młodym. Młodym pytającym chłopcom rzedną miny, kiedy słyszą tę odpowiedź. Przedłużające się ujęcie na twarz głównego bohatera zmusza widza do refleksji, że i on kiedyś będzie […]

Zrzut ekranu 2016-10-29 o 21.05.39

Upadek Alberta Camusa w Teatrze Scena, Warszawa. Reż. Andrzej Ferenc, Janusz Kukuła

Warszawski teatr Scena, za sprawą Andrzeja Ferenca zamienia się na ponad godzinę w bar „Mexico City” w Amsterdamie. Kiedy zgasną światła, i zamilknie wprowadzający akompaniament trębacza, Ferenc rozpoczyna to, co na kilku płaszczyznach wydaje mi się przedsięwzięciem nie tylko trudnym, ale i bardzo ambitnym. Aktor, jako współreżyser sztuki, zmierzyć się musiał z tekstem Camusa na płaszczyźnie interpretacji i […]

Harun, albo zbrodnia w rewersie – Małgorzata Makowska o Sprawie Meursaulta

Pewien mało znany Algierczyk – Kamel Daoud – zmierzył się z dziełem powszechnie znanego Algierczyka – Alberta Camusa. Efektem tych zmagań jest Sprawa Meursaulta, powieść koncentrująca się wokół historii zabójstwa Musy (w „Obcym” Camusa, zamordowany Arab nie posiadał imienia) oraz zaskakujących podobieństw łączących losy Meursaulta – zabójcy – oraz Haruna – brata zamordowanego.